CD-REVIEW 3CD box Krontjong Songs – de allermooiste klanken uit Indonesië (2013/2014)

Behalve Kritische Katjangs zijn wij ook Krontjongliefhebbers in hart en nieren! We kregen van Nona Nona een mooie tip over een 3CD box ‘Krontjong Songs – de allermooiste klanken uit Indonesië’ die bij Blokker te koop is deze week. Na een tijdje zoeken bij een paar Blokkers kwamen we uiteindelijk met 3 gloednieuwe glimmende laserschijfjes thuis.

Waarom deze recensie? Omdat we deze muzikale bijdrage aan het Indisch cultureel erfgoed niet verloren willen laten gaan, aangezien er geen informatie op de CD zelf aanwezig is. Graag vullen wij deze middels ons blog ‘De Kritische Katjang’ zo goed mogelijk aan. Zonder achtergrondinformatie tast men muzikaal gezien bij deze uitgave over een x-aantal jaren beslist nog steeds in het duister.

REVIEW Krontjong Songs – de allermooiste klanken uit Indonesië
JAZ Music 1794881, 2013/2014
Various artists - compilatie, 3 CD's

Een wonderlijke nostalgische collectie.. Helaas zijn geen uitvoerende artiesten vermeld op deze CD’s. Krontjongfans kennen hun klassiekers, dus bij deze noemen wij ze wél. Helaas qua volledigheid een schamele uitgave zonder boekje of achtergrondinormatie. Verbeterpuntjes dus, @ Jaz Music uit Leeuwarden, die deze CD uitbracht in 2013 en die momenteel bij Blokker in de aanbieding is voor € 12,99. Er staan ook heel wat spelfouten in de titels; wij hebben de goede spelling – voor zover onze taalkennis reikt - tussen haakjes erachter gezet. Ook houden we qua oude spelling de spelling aan zoals die op de originele plaatuitgaven is gebruikt. Men gebruikt op de CD ook de Maleise en huidige Indonesische spelling door elkaar (‘oe’ in plaats van ‘u’ en vice versa bijvoorbeeld). We doen niet moeilijk over de spelling van het woord ‘Krontjong’. (tegenwoordig ‘Keroncong’), aangezien de meesten van ons het meest vertrouwd zullen zijn met dit woord in de oude spelling. De ondertitel ‘De allermooiste klanken uit Indonesië’ vinden wij niet passend, aangezien de liedjes stammen uit Nederlands-Indië en dan vooral uit de koloniale tijd van begin 1900, jaren ’20, ’30 en zo verder. Wie dus traditionele folklore uit Indonesië denkt te kopen (gamelan etc.), zal de CD moeten ruilen. Maar de Indische Nederlanders en Molukkers onder ons zullen er blij mee zijn, aangezien velen van de 2e generatie de melodietjes nog wel herkennen van de grammofoonplaten van pa en ma (en opa en oma), en de 1e genratie kan dus ongetwijfeld sowieso haar hart ophalen met deze compilatie. Ook de Molukse muziekliefhebbers kunnen genieten van hun sterren van weleer George de Fretes en Ming Luhulima, waarvan ook heel wat mooie Molukse traditionals op deze compilatie te vinden zijn.
Persoonlijk zijn wij in het bijzonder weg van de echte oude Krontjong asli van o.a. Krontjongband Indische Club Amsterdam (jaren ’20), Krontjongorkest Eurasia en Lief Java (Leo Spel en Guus Becker) uit de jaren ’50 en ’60, maar voor goede ouderwetse easy listening Krontjong zijn wij altijd wel te porren. Bovendien komt er nauwelijks nog echte Krontjong  op de markt, dus we zijn met elke re-release van oude muziek die de repatrianten hier hebben gebracht, erg blij. Ondanks de haken en ogen zeggen wij dus:

AANRADER!

CD1 Het begon goed op de 1e CD met ‘Goro goro né’ van George de Fretes. Het volgende nummer ‘Terang Bulan’ door Suara Bintang Baru is opnieuw gemixt: tot onze grote verbazing heeft men een Indiase (!!!) citar in het originele nummer gemixt! Ehhh… ahum! Gelukkig hebben ze de andere nummers van dit orkest met rust gelaten op de CD.  De opnamen van de nummers van George de Fretes op deze CD komen o.a. van de LP Heimwee naar Insulinde uit 1966/1968 en oudere compilaties. De opnamen van  Krontjong Panjanji 'Suara Bintang Baru' zijn eerder op CD verschenen op het Disky/Olympic label, OCD1307 (jaren '90).

CD2 is integraal overgenomen van platen van Krontjongorkest Pantja Warna onder leiding van Ming Luhulima uit ongeveer 1968. De opnamen zijn later diverse malen heruitgebracht, zowel op vinyl als later op CD, hoewel de oudere CD’s nog heel moeilijk te vinden zijn. Alleen al voor deze opnamen is deze compilatie een aanrader!

CD3 is een compilatie van Hawaiian-Krontjong van George de Fretes en zijn orkest, met zang van o.a. Joyce Aubrey. Deze opnamen zijn uit de jaren ’60.

Tracklist:
CD1
1. Goro Goro Né – George de Fretes
2. Terang Bulan – Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
3. Ben Gawan Solo (Bengawan Solo) - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
4. Waktoe Potong Padi - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
5. Koleh Koleh – George de Fretes
6. Mina Padi - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
7. Mutiari (Mutiara) - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
8. Rankain Melati (Rangkaian Melati) - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
9. Djau Dari (Djauh Dari Ambon / Jauh Dari Ambon / Beta Belayar Jauh) – George de Fretes
10. Sarinandè - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
11. Dibawa Sinar Bulan - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
12. Nina Bobo - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
13. Terkenang Kenang - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’
14. Telaga Biroe (Telaga Biru) - Krontjong Panjanji ‘Suara Bintang Baru’

CD2 – Krontjongorkest Pantja Warna o.l.v. Ming Luhulima (1968)
1. Terang Bulan
Ming Luhulima en de Amboina Serenaders 1658/1960
2. Rankaian Melati
3. Kembang Rampai
4. Sang Dewa Bersabda
5. Sampaikanlah Salamku
6. Musing Bunga (Musin Bunga di Selabintana)
7. Oo, Bunga Melati
8. Sapu Tangan Jang Harum Baunja
9. Telaga Biru
10. Satira Sedjati (Satria Sejati)
11. Rindu
12. Kesuma Hatiku
13. Krontjong Morritsku (Moritsku / Moritsko)
14. Mutiari (Mutiara)
15. Selandang Sutra (Selendang Sutra)
16.  Bengawan Solo
17. Djembatan Merah (Jembatan Merah)
18. Tirtonadi
19. Asmara Murni
20. Krontjong "Suami Istri"
21. Bunga Terate
22. Krontjong "Suara Baru"
23. Dibowah Sinar Bulan Purnama (Dibawah Sinar Bulan Purnama)
24. Krontjong Kemajoran (Krontjong Kemayoran)

CD3 - George de Fretes En Zijn Suara Istana (ook wel de Krontjong Minstrels of Royal Hawaiian Minstrels). Opnamen zijn van circa 1960-1968.
1. Ladju Ladju (Laju Laju of Ladjoe Ladjoe)
2. Autodemo
3. Sioh Mama
4. Ja Hoera
5. Waltz Ampir Siang (Wals Ampir Siang)
6. Pantai Waijama (Panta Wajamé)
7. Panggajo E Panggajo
8. Goodbye to you Nona Manis
9. Kami Berlajar
10. Hoehate
11. Bingtang Malam (Bintang Malam)
12. Ouw Ulat Ee (Ou' Oelaté)
13. Toma Hasa
14. Nona Manis

Achtergrondinfo

George de Fretes (Bandung (Nederlands-Indië), 23 december 1921 - Torrance (Californië), 19 november 1981) was een Ambonees steelgitarist, zanger en componist. Al op jonge leeftijd was George actief met muziek bezig. Zijn inspiratie kreeg hij o.a. van de muziek van Sol Hoopi, een beroemde Hawaïaanse gitarist uit de jaren 30 en 40. Met zijn Hawaiian bands won George vele prijzen en trad overal op.  Zijn Royal Hawaiian Minstrels waren tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog de meest gevraagde en duurst betaalde band. In de oorlog was het spelen van Hawaiimuziek verboden en veranderde men de naam in Suara Istana (stem van het paleis) en speelde met succes Krontjongmuziek. De vaste kern waren de broers George, John, Arie en Peter, neef Tony, Bram Titaley en de vaste zangeres Joyce Aubrey (zijn toenmalige echtgenote).
Begin jaren '50 scheidde George van Joyce die met hun dochtertje Wanda naar Nederland vertrok. George kwam in 1958 als verstekeling op de Johan van Oldebarneveldt mee. In Nederland kreeg hij een platencontract en oogstte hij veel succes met zijn muziek. Er is nog een rechtszaak geweest vanwege door zijn leerling Rudy Wairata gestolen nummers voor diens band de Amboina Serenaders, waar De Fretes ex-vrouw Joyce Aubrey de zangeres van was geweest. De rechter stelde De Fretes in het gelijk.
Van 1969 tot zijn overlijden in 1981 woonde George in Los Angels. Hij werd begraven naast zijn idool Sol Hoopi. George laat een grote schare fans na en een schat aan mooie muziek.
(Bron: Wiki over George de Fretes)

© De Kritische Katjang