OVER GEROOFDE KUNST EN NEDERLAND.

Veel geroofde kunst blijft in Nederland uit 'onwil en eigenbelang, zo meldt de NOS. De Nederlandse musea liggen vol objecten die geroofd zijn als oorlogsbuit uit de voormalige koloniën of onder dubieuze omstandigheden naar Nederland zijn gekomen. Een week geleden heeft premier Rutte een gouden kris teruggegeven aan Indonesië. Het wapen werd in de koloniale periode als relatiegeschenk aan Nederlandse autoriteiten gegeven en keert nu terug naar het land van herkomst. (Bron: NOS).

De kris is een Buginese kris (Zuid-Sulawesi/Celebes) en komt uit de collectie van het in 2013 gesloten Museum Nusantara in Delft. De overhandiging van de Buginese kris was de voorbode van de overdracht van 1.465 objecten uit de voormalige museumcollectie. De overdracht zal in 2017 plaatsvinden. Nooit eerder is de repatriëring van erfgoed op deze schaal uitgevoerd, volgens de Digitale Kunstkrant.

Voor de buitenwereld gaat het om kunstschatten die als 'relatiegeschenk' door de vorsten aan de Nederlandse kolonisator werden gegeven. In de praktijk kwam het vaker neer op 'oorlogsbuit' en 'roof'. Ewald Vanvugt publiceerde erover in zijn boek 'Roofstaat' (haal dit boek in huis!). Eerder publiceerde hij over de geroofde schat van de radja van Lombok: 230 kilo goudgeld, 7199 kilo zilveren munten en duizenden andere kostbaarheden. Deze buit staat bekend als de Lombokschat (zie ook onze post van 6 september jl.).

Noot: als Rutte echt lef had gehad, zou hij de gouden Buginese kris terug hebben gebracht naar Zuid-Sulawesi, waar hij thuishoort. Niet in Jakarta.

Daarnaast heeft de Staat der Nederlanden nog een enorme schuld af te lossen aan de Indische en Molukse gemeenschap in Nederland - en daarbuiten.

De gouden Buginese kris.

Links:




Populaire posts van deze blog

GARUDA, een beladen symbool

De Molukse kwestie: een voor allen, allen voor een!

KRONTJONG: de ziel van de Indo